|
Metodyka wprowadzenia litery j i J
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 38408 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Scenariusz zajęć zintegrowanych-Metodyka wprowadzenia litery "j" i "J" pisanej na podstawie wyrazów podstawowych " jajko" i "Jola".
Elżbieta Greloch-Sęk TEMAT: WPROWADZENIE LITERY ” J” i „ j”. CELE: Uczeń potrafi:
- słuchać i wypowiadać się na temat wiersza J.Brzechwy „Jajko”
- napisać literę „j’ i „J”;
- odczytać głośno wyrazy zawieszone na tablicy;
- wyróżnić samogłoski i spółgłoski w wyrazach podstawowych: jajko i Jola;
- wymienić znane samogłoski i spółgłoski;
- podać przykłady wyrazów na głoskę „j” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
- współpracować w parach;
- wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń;
METODY:
- słowna;
- oglądowa;
- działalności praktycznej ucznia;
FORMY:
- zbiorowa;
- grupowa;
- indywidualna;
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Podręcznik i ćwiczenia „Już w szkole”, ilustracje, przedmioty: jajko, olej, klej, ilustracja chłopca Jacka i podpisy, łamigłówka literowa, ilustracja przedstawiająca Jolę jedzącą jajko, nakrywki, litery z alfabetu ruchomego, kartki czyste, kartki ze śladem litery j w liniaturze i bez, karteczki z modelem głoskowym jajka i Jacka do wyróżnienia samogłosek i spółgłosek. TOK ZAJĘĆ:
- Nauczycielka prosi jedno dziecko na środek Sali, przewiązuje mu oczy przepaską, następnie daje mu do ręki jajko. Co to jest?
- Ile głosek słychać w wyrazie „jajko”?
- Powiedzmy ten wyraz głośno.
- Proszę powiedzmy go głośno.
- Proszę powiedzmy go głoskami.
- Kto ułoży model wyrazu” jajko” z nakrywek i liter z alfabetu ruchomego.
- Przeczytajcie ten wyraz głośno.
- Dlaczego litery „a” i „o” czytaliśmy głośno?
- Które głoski w tym wyrazie już poznaliście?
- Nauczyciel układa wyraz w układzie sylab: jaj-ko.
- Odczytajcie.
- Z podziałem, na co przeczytaliście ten wyraz.
- Przerwa śródlekcyjna.
- Kiedy piszemy wielka literę.
Spójrzcie na ilustracje. Powiedzcie co przedstawia.(ilustracja Joli jedzącej jajko) Żeby się dowiedzieć jak dziewczynka ma na imię należy odczytać tylko kolorowe litery.
AJUTORALSAK
- Kto ułoży imię dziewczynki z alfabetu ruchomego i wyróżni samogłoski i spółgłoski.
- Wymieńcie głośno litery, które już znamy.
- Prezentacja litery „j” i „J”
- Porównywanie litery drukowanej i pisanej dużej i małej.
- Przypomnienie, że w alfabecie znajduje się też inna czarodziejska litera „ i” i „I” i choć jest podobna do ”J” i „j” to są to zupełnie inne litery.
Pokaz przedmiotów zawierających w swej nazwie literę „j” z jednoczesnym wieszaniem napisów z nazwami na tablicy( jajko, klej, olej, Jacek ilustracja). Dzieci rozwiązują plontaninkę literową i dowiaduję się, jakie przedmioty znajdują się w czarodziejskim kuferku. Następnie dzieci dzielą wyrazy na głoski i sylaby. Podają inne wyrazy, które zawierają głoskę „j” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
- Nauka pisania.
- W powietrzu rysuj paluszkiem.
- Palcem na ławce.
- Po śladzie na kartce.
- Bez śladu na kartce flamastrem.
- Pośladzie w liniaturze i bez śladu.
- Pisanie liter i wykonywanie ćwiczeń w zeszycie ćwiczeń” Już w szkole”
- Praca z tekstem z podręcznika
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|